Tänä syksynä Luumäki-Imatra –kaksoisraiteen valmistelu on noussut keskustelunaiheeksi. Liikenneviraston selvityksen mukaan hanke ei olisi
riittävän kannattava. Syystäkin olemme Etelä-Karjalassa tästä eri mieltä, sillä
maakunnan liikennehankkeet tuovat alueelle elinvoimaa ja lisäävät näin ihmisten
hyvinvointia, mutta ne ovat myös valtakunnallisesti tärkeitä.
On kiistatonta, että Kaakkois-Suomen rataverkolla
tavaraliikenteen määrät ovat muuhun maahan verrattuina suuria.
Luumäki-Vainikkala ja Luumäki-Imatra-rataosuudet kuuluvat vilkkaimmin
liikennöityihin yksiraiteisiin osuuksiin. Myös henkilöliikenne niin Joensuuhun
kuin Venäjälle ovat tärkeitä. Venäjän henkilöliikenne on toki vähentynyt, mutta varmasti tilanne tulevaisuudessa muuttuu.
Eduskunta hyväksyi vuonna 2012 liikennepoliittisessa
selonteossaan periaatepäätöksen Luumäki-Imatra kaksoisraiteen toteuttamisesta
2016-2022 eikä tähän päätöksen ole tehty muutoksia. Vastaavasti
hallituksen tekemässä periaatepäätöksessä kolmesta keskeisestä ratahankkeesta
yksi on nimenomaan Luumäki-Imatra kaksoisraide.
Liikenneministeri Risikon mukaan eduskunnan tahto on, että
kaksoisraiteen palvelutaso saavutetaan ja Liikennevirasto selvittää, miten
tavoitteeseen päästään. Liikenneviraston mukaan yhtenäisen kaksosraiteen kustannukset olisivat hyötyjä suuremmat, joten päätöksentekoa varten
selvitellään nyt kustannustehokkaampia tapoja tavoitteen saavuttamiseen.
Mielestäni meidän on arvioitava kaksoisraiteen merkitystä
vuosikymmeniksi tulevaisuuteen. Kaksoisraide palvelee laajasti koko
elinkeinoelämää, niin raskasta teollisuutta, kuin pk-yritystoimintaa,
matkailua, henkilöliikennettä. Se antaa mahdollisuuden Allegron sujuvalle ja
toimivalle liikenteelle. Lähtökohtana tulee olla, että vaadittu palvelutaso
saavutetaan nimenomaan toteuttamalla kaksoisraide, ei vain tekemällä osittaisia
parannuksia.
On kuitenkin tärkeää, että valtion taloudenpito on tarkkaa ja
kustannustehokasta. Jos on niin, että pystytään esittämään muita keinoja tavoitteen
saavuttamiseen, niitä pitää toki tarkastella avoimesti. Mutta tavoitteesta ei
pidä tinkiä. Rataosuus on saatava toimimaan niin tavara- kuin henkilöliikenteen
kannalta kaksoisraiteen palvelutasolla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti